Erwin Neutzsky-Wulff

Om forfatteren

Foto: Jens Peter Engedal

(1949)

Forfatterdebut: 1971 (Dialog om det enogtyvende århundredes to vigtigste verdenssystemer)

Den danske kultforfatter Erwin Neutzsky-Wulff er en ener i nyere dansk litteratur og har har allerede sikret sig en plads i litteraturhistorien i form af sit hel unikke og voldsomt omfattende forfatterskab. Det originale forfatterskab omhandler blandt andet filosofiske og civilisationskritiske emner, ofte inspireret af satanisme, Faust-motivet og moderne science fiction. Han er født og opvokset i København som søn af forfatteren Aage Neutzsky-Wulff. Efter studentereksamen studerede han i en overgang filosofi ved Københavns Universitet, men tog dog aldrig den afsluttende eksamen. Neutzsky-Wulff er den eneste danske forfatter, som helt har helliget sig science fiction-romaner som genre. Siden Neutzsky-Wulff i 1971 debuterede med Dialog om det enogtyvende århundredes to vigtigste verdenssystemer, har han udgivet mere en et halvt hundrede udgivelser bag sig. Hvor nogle af hans mest betydningsfulde udgivelser omfatter "1990'er-tetralogien" 2000 (1991), Verden (1994), Døden (1996) og UFO (1999). Ved siden af sit omfattende forfatterskab har Neutzsky-Wulff desuden fungeret som anmelder, fortrinsvis af gyser- og science fiction-film. Han har anmeldt film for Levende Billeder, samt op til flere filmfanzines som Tracking, Inferno, Ultimo Mondo Franko, og Filmsamleren  og har udgivet sit fanzine og filmblad, Bathos. I 1990 blev novellefilmen Adam Hart i Sahara produceret. Manuskriptet blev skrevet af Neutzsky-Wulff selv, som hentede hovedpersonerne fra hans serie om den okkulte detektiv Adam Hart. Filmen blev instrueret af Nicolas Barbano. I 1998 instruerede han kortfilmen Roser, som improvisation uden manuskript, med blandt andet blodmagi som tema. Efter at have tilbragt det meste af sit liv i København, er Neutzsky-Wulff i dag bosat i en nedlagt skole i Vinstrup nord for Randers sammen med sin hustru Chresteria.

Derfor skriver jeg:

En forfatter, der har noget på hjerte, vil ganske naturligt vække både interesse og anstød, og er han kontroversiel, vil disse reaktioner uundgåeligt blive kraftigere: han bliver kult og kætter. Enestående for mig er det dog, at jeg ofte vækker disse modstridende følelser hos den samme læser.

Læsere af mine science-fiction-romaner stødes af min hang til det ”okkulte”, og de, der med glubende appetit læser mine grimoirer, forstår ikke min - ikke specielt politisk korrekte - venstreekstremisme. Omvendt ville jeg ganske givet blive fyret på gråt papir, hvis min redaktør på Dagbladet Arbejderen nogen sinde kom for skade at læse DANMARK.

Hvordan kan det være den samme forfatter, der dyrker kabbala og får verdens mest stringente positivist til at ligne en metafysiker? Hvem er denne humanist, der insisterer på, at mennesket er en sjælløs mekanisme?

Hvem er den ceremonielle magiker, der skrev de første populære datalærebøger på dansk? Og som vel at mærke hævder, at ikke blot er der ikke nogen modstrid, alle disse udsagn og interessefelter hænger ubrydeligt sammen i et godt nok originalt, men dog fuldstændig konsistent verdensbillede.

Ikke desto mindre synes det at være forblevet en påstand, eller sagt på en anden måde: Der mangler i det mindste én bog i forfatterskabet! En art litterær hovedbanegård, der gør det muligt for læseren at komme til et hvilket som helst sted, ganske uanset, hvor hans udgangspunkt er, videnskabeligt, religiøst og politisk.

For selv om et lille halvt århundredes forfatterskab af ”Danmarks mest produktive forfatter” kan ses som et supermarked, hvor man tager, hvad man skal og kan bruge, er dets pointe jo netop, at der ingen reel modsætning er mellem videnskab og religion, og hvad det ellers indeholder. Alle disse ideer og deres endelige syntese udgør trods alt en ud- og afviklingslinje, en filosofihistorie, der imidlertid hverken begynder demonstrativt med Platon, springer elegant hen over den gnostiske mystik eller stiller sig uforstående over for kvanteteorien, men tillige er en religions- og videnskabshistorie, uden noget meningsfuldt skel.

Som ikke efterlader læseren strandet i progressiv teknofobi, populærvidenskab eller messen af formler, men leverer den totale forståelse, hvortil det eneste alternativ er ingen forståelse overhovedet. Til efteråret udkommer som bekendt ROMAN om Danmarks undergang.

Det vil så ligeledes være tidspunktet, hvor jeg påbegynder FILOSOFIENS HISTORIE. Time is growing short, og ikke bare for mig!

Men når jeg det, når jeg det, og der kommer en bog ud af det. Så ses vi der.

Erwin Neutzsky-Wulff, maj 2013

Udvalgte litteraturpriser:

1977: SFC-prisen

Udvalgt bibliografi:

1991: 2000 (roman)

1994: Verden (roman)

1996: Døden (roman)

2001: Rum (roman)

2006: Hjernen (roman)

Links om forfatteren:

Dansk Litteraturhistorisk Bibliografi om forfatteren. [klik her]

Forfatterweb om forfatteren. [klik her]

International forfatterbibliografi (bibliografi.dk). [klik her]

Litteratursidens portræt af forfatteren. [klik her]

Forfatterens officielle hjemmeside. [klik her]

Et moderne magisk manifest (2004).

Anmeldelse af romanen Det overnaturlige.

Af Henrik Palle, Dagbladet Politiken.

»»»

Erwin Neutzsky-Wulff har skrevet et hovedværk (2006).

Anmeldelse af romanen Hjernen.

Af Henrik Palle, Dagbladet Politiken.

Forfatterprofilen er senest opdateret den 01.05.2018.