Sissel Bergfjord

Om forfatteren

Foto: Christoph Musiol

(1972)

Forfatterdebut: 2006 (Min morfars stemme)

Sissel Bergfjord har med sit sanselige og ikke mindst poetiske sprog manifesteret sig som en af sin generations helt store forfattertalenter. Hun er født i København i 1972 og er opvokset på Nørrebro, Østerbro og i Søborg. I tiden efter gymnasiet studerede hun kortvarigt maleri i Firenze og herefter ved Det Fynske Kunstakademi fra 1991-93. I 2005 dimitterede hun fra Forfatterskolen i København og i 2012 fra Forfatterskolen for Børnelitteratur ved DPU. Desuden har hun en bachelor i kunsthistorie fra Københavns Universitet. Sissel Bergfjord fik sin debut i bogform i 2006 med romanen Min morfars stemme og i 2012 udkom hun med sin anden roman Sortedam, der i 2013 indbragte hende Michael Strunge-Prisen. Herefter fulgte tekstkollagesamlingen Ønsketænkning (2013), ungdomsromanen Blå vrede (2014) og senest tween-bogen På Kanten (2017). Blandt hendes kilder til inspiration er forfatterne Pia Juul, Helle Helle, Ida Jessen, Dy Plambeck, Efie Beydin, Anita Krumbach, Tor Ulven, Lyn Hejinian, Virginia Woolf og ikke mindst den amerikanske folk-countrysanger Gillian Welch. Sissel Bergfjord har gennem sin forfatterkarriere desuden modtaget op til flere arbejdslegater fra Statens Kunstfond og Statens Kunstråd. Ved siden af sit forfattervirke er hun medlem af bestyrelsen i Danske skønlitterære Forfattere (DsF) og underviser i at skrive fiktion og i tegning og maleri. Privat bor Sissel Bergfjord i Indre København med sin kæreste og hendes datter.

Derfor skriver jeg:

Jeg er en forfatter som – med  mine egne ord- skriver langsomt. Et er selvfølgelig, at jeg ikke skriver fuld tid, fordi jeg har forskellige jobs ved siden at mit virke som forfatter. Men jeg skriver også langsomt, fordi mine tekster følger tankeprocessen, ting bliver genovervejet, måske fundet for lette, ikke sprogligt spændstige nok. Jeg er i hvert fald en forfatter der anerkender som kernen i mit arbejde, at talent langt fra er nok. Der skal arbejdes, tænkes, fint-fornemmes, der skal modtages respons og skrives om.

                      Arbejdet med hver bog er forskellig, det kan derfor være vanskeligt at fortælle om min skriveproces som en enhed. Der er alligevel nogle træk, som går igen i  flere af mine bøger, også dem for børn og unge, og også i den roman, jeg skriver på i øjeblikket.

                      Det ene træk er, at undtagen i min debutroman, så har jeg skrevet mit manus helt om, efter en første version var færdig. Jeg har således skrevet bøgerne to gange på to måder. Jeg har ofte ændret synsvinkel, tid, eller fokus, fået en anden person ind og jeg er også gået væk fra centrale kapitler og har fået en lidt anderledes handling eller har flettet et helt nyt spor ind i min roman. Et godt eksempel er ”Sortedam,” der i sin første version kun havde et spor, som fulgte den unge kvinde Sigrid. I den endelige version findes også Sigrids fortælling som voksen, som ovenikøbet fylder halvdelen af bogen. Først skal jeg ligesom have stoffet og historien ud, men så skal jeg skrive om, komme endnu tættere på min egen sprogstemme for at bogen kan forløses. Det har føltes meget frustrerende, men nu har jeg lært gennem gentagelsen, at det karakteriserer min proces, min måde at arbejde på simpelthen.

                      Det andet træk er, at jeg føler mig mere fri som forfatter når jeg skriver i 1. Person. Jegfortælleren er mit foretrukne. Det er ikke noget, jeg har valgt på forhånd at det skal være, men det er blevet sådan, efter at jeg flere gange har at skrevet en længere tekst om fra en  3. person til en 1. person, fordi det var den måde jeg kunne få teksten til at leve. Spørg mig ikke om hvorfor. Sådan er det bare, lige nu, indtil videre.

Jeg tror ikke på, at man som forfatter bare vælger, hvad man vil skrive om, vælger genre og emne. Til dels vælger romanen, teksten, emnet dig. Jeg kan ikke undslippe. I mine bøger er der ofte en karakter med en social profil: Barnet af alkoholikeren, drengen, der er flygtet fra krig, og i mit nuværende endnu ikke afsluttede projekt; veteranen der lever med de mén, han har pådraget sig i krig. Jeg interesserer mig for mennesker, som i en eller anden forstand har noget at kæmpe med, noget, der vokser sig næsten større end dem selv, større end de kan magte. Men det er mennesker, der alligevel har et liv fuld af følelser og tanker. Det er det liv, jeg er interesseret i, hvordan de overvinder indre og ydre forhindringer, eller lever på trods af dem. Jeg har en medfølelse med de mennesker som skrivende jeg. Det er sket, at jeg er kommet til at græde over noget i mine egne tekster. Det er som regel et godt tegn, så er jeg selv blevet berørt, ikke tynget, men berørt netop på grund af den medfølelse, og når jeg græder over noget min karakter møder, er den som regel kommet det rette sted, så kan teksten også berøre en læser.

Sissel Bergfjord, august 2016

Udvalgte litteraturpriser:

2013: Michael Strunge-Prisen

Udvalgt bibliografi:

2006: Min morfars stemme (roman)

2012: Sortedam (roman)

2013: Ønsketænkning (kollagebog)

2014: Blå vrede (roman)

2017: På Kanten (tween-bog)

Links om forfatteren:

Forfatterweb om forfatteren. [klik her]

International forfatterbibliografi (bibliografi.dk). [klik her]

Litteratursidens portræt af forfatteren. [klik her]

Forfatterens officielle hjemmeside. [klik her]

Vold 1 km (2006).

Anmeldelse af romanen Min morfars stemme.

Af Bjørn Bredal, Politikken.

»»»

Forfatterinde har evner til mere end endnu en familiefortælling (2012).

Anmeldelse af romanen Sortedam.

Af Bjørn Bredal, Politikken.

»»»

Cirkus og socialrealisme med spark i (2014).

Anmeldelse af ungdomsromanen Blå vrede.

Af Kamilla Löfström, Information.

»»»

Tweenbog på kanten: Om venskab og vildskab (2017).

Anmeldelse af tween-bogen På Kanten.

Af Merete Reinholdt, Berlingske.

Interview med forfatteren om romanen Min morfars stemme.

Interview uploadet af Litteratursiden (2007). [klik her]

»»»

Interview med forfatteren om romanen Sortedam.

Interview uploadet af Lorry (2012). [klik her]

Forfatterprofilen er senest opdateret den 30.05.2018.