Derfor skriver jeg:
En forfatter, der har noget på hjerte, vil ganske naturligt vække både interesse og anstød, og er han kontroversiel,
vil disse reaktioner uundgåeligt blive kraftigere: han bliver kult og kætter. Enestående for mig er det dog, at jeg ofte vækker disse modstridende følelser hos den samme læser.
Læsere
af mine science-fiction-romaner stødes af min hang til det ”okkulte”, og de, der med glubende appetit læser mine grimoirer, forstår ikke min - ikke specielt politisk korrekte - venstreekstremisme. Omvendt ville jeg ganske givet
blive fyret på gråt papir, hvis min redaktør på Dagbladet Arbejderen nogen sinde kom for skade at læse DANMARK.
Hvordan kan det være den samme forfatter, der dyrker kabbala og får
verdens mest stringente positivist til at ligne en metafysiker? Hvem er denne humanist, der insisterer på, at mennesket er en sjælløs mekanisme?
Hvem er den ceremonielle magiker, der skrev de første
populære datalærebøger på dansk? Og som vel at mærke hævder, at ikke blot er der ikke nogen modstrid, alle disse udsagn og interessefelter hænger ubrydeligt sammen i et godt nok originalt, men dog fuldstændig
konsistent verdensbillede.
Ikke desto mindre synes det at være forblevet en påstand, eller sagt på en anden måde: Der mangler i det mindste én bog i forfatterskabet! En art litterær hovedbanegård,
der gør det muligt for læseren at komme til et hvilket som helst sted, ganske uanset, hvor hans udgangspunkt er, videnskabeligt, religiøst og politisk.
For selv om et lille halvt århundredes forfatterskab
af ”Danmarks mest produktive forfatter” kan ses som et supermarked, hvor man tager, hvad man skal og kan bruge, er dets pointe jo netop, at der ingen reel modsætning er mellem videnskab og religion, og hvad det ellers indeholder.
Alle disse ideer og deres endelige syntese udgør trods alt en ud- og afviklingslinje, en filosofihistorie, der imidlertid hverken begynder demonstrativt med Platon, springer elegant hen over den gnostiske mystik eller stiller sig uforstående
over for kvanteteorien, men tillige er en religions- og videnskabshistorie, uden noget meningsfuldt skel.
Som ikke efterlader læseren strandet i progressiv teknofobi, populærvidenskab eller messen af formler,
men leverer den totale forståelse, hvortil det eneste alternativ er ingen forståelse overhovedet. Til efteråret udkommer som bekendt ROMAN om Danmarks undergang.
Det vil så ligeledes være tidspunktet, hvor jeg påbegynder FILOSOFIENS HISTORIE. Time is growing short, og ikke bare for mig!
Men når jeg det, når jeg det, og
der kommer en bog ud af det. Så ses vi der.
Erwin Neutzsky-Wulff, maj 2013.