Med sit provokerende og ikke mindst direkte sprog blev Jan Sonnergaard talsperson for en ny dansk realisme i slutningen af 1990'erne. Han kom til verden i København, men voksede siden op i et parcelhuskvarter i Virum
nord for København sammen med sin bror Lars, i det han selv betegnede som den lidt pænere middelklasse. Efter sin studentereksamen fra Virum Statsskole i 1982 flyttede han til København, hvor han i 1992 afsluttede sin uddannelse til cand.mag.
i litteraturvidenskab og filosofi fra KUA, efter et etårigt studieophold ved Freie Universität Berlin. Jan Sonnergaard fik sin litterære debut med novellen Imitation af Lacoste i 1990, der blev bragt i antologien Begyndelser
1990. Hans debut i bogform kom med novellesamlingen Radiator i 1997, inspireret af navnet på det tyske band, Kraftwerk. Samlingen blev fulgt af yderligere to - i 2000 og 2003. I 1999 debuterede han som dramatiker med teaterstykket Sex på
Aalborg Teater og i 2006 opførte Mammutteatret/K2 hans stykke Liv og død på Café Olfert Fischer i Kanonhallen. Siden har han udover romanen Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom (2009),
blandt andet udsendt novellesamlingen Otte opbyggelige fortællinger om kærlighed og mad og fremmede byer (2013), samt romanenFrysende våde vejbaner (2015). I 2018 udkom forlaget Gyldendal med novellesamlingen Samlede
noveller +1, der foruden en samlet udgave af novellesamlingerne Radiator, Sidste søndag i oktober, Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen, samt Gamle historier, desuden indeholder
novellen Fundamental, familiær spillogik, som Sonnergaard afleverede til webmagasinet Lapidar.dk blot fire uger inden sin bortgang. Parallelt med sit forfattervirke har han desuden skrevet op til flere artikler og kronikker
i aviser som Politiken, Information, Aktuelt, Jyllands-Posten og Weekendavisen, samt bidraget til talrige tidsskrifter, heriblandt Metamorphoses og Absinthe, på amerikansk. I sin levetid modtog Jan Sonnergaard blandt andet modtaget Harald T. Kiddes pris,
LO’s kulturpris, Jytte Bobergs pris. Blandt sine store kilder til inspiration var den franske forfatter Marcel Proust, den amerikanske forfatter Bret Easton Ellis og den tyske technogruppe Kraftwerk.