Derfor skriver jeg:
Jeg har været lige dele fascineret og skræmt af drabet, siden jeg som 4-årig så gyseren ”Vindeltrappen”
i selskab med min mormor, der selv var stærkt optaget af drab – både fiktionens og virkelighedens.
Det var hos min mormor at jeg blev introduceret til krimien i form af blandt andre Agatha Christies forfatterskab
ligesom vi ofte diskuterede virkelighedens drab over en kop lidt for stærk te. Så der er ingen tvivl om at det er hendes skyld – eller fortjeneste – at jeg i dag er krimiforfatter.
Jeg vidste tidligt
at jeg ville skrive og at det var drabet og særligt psykologien bag drabet der havde min interesse, men da jeg blev student var jeg også klar over, at jeg ikke var moden endnu, og jeg søgte derfor ind på journalisthøjskolen
og tænkte at jeg da kunne beskæftige mig med dette beslægtede fag, journalistikken, mens jeg ventede på at blive moden nok. Faktisk var min plan at jeg ville arbejde til jeg var 60 år, for så at trække mig tilbage
og kaste mig ud i forfattergerningen.
Planen holdt dog ikke. Det skulle heldigvis blive meget før .-D
Da jeg var i slutningen af 30’erne, mor til to mindre børn og
med en lang journalistkarriere bag mig, fik jeg en stærk fornemmelse af at det var NU jeg skulle afprøve krimiforfatterdrømmen. Efter noget tids tøven sagde jeg mit gode, faste og vellønnede DR-job op og kastede mig ud i forfatterlivet.
Med hjertet oppe i halsen og klamme håndflader. Et par år senere debuterede jeg med ”En torn i øjet”, min første Rebekka Holm-krimi som strøg direkte ind på bestsellerlisterne, hvor den lå i månedsvis
og som betød at jeg kunne leve af mit forfatterskab. I dag er det 9 år og 7 bøger siden, og jeg må indimellem stadig knibe mig selv i armen over at min forfatterdrøm i den grad blev opfyldt. Det er jeg meget ydmyg og taknemmelig
for.
Jeg elsker forfatterlivet på godt og ondt. Heldigvis er der mest godt. Jeg er altid på arbejde, min fantasi er endeløs og jeg er god til at fornemme det uhyggelige i det tilsyneladende hyggelige.
Jeg holder af researchen, af at finde på og at sidde og at bestemme selv. Selvfølgelig er der også kedelige dage, hvor man retter og retter den samme tekst, dage hvor hjernen er gået lidt i stå og det hele er svært, og
man er så meget alene. De dårlige forfatterdage fylder dog heldigvis meget lidt i forhold til de gode, for det er stadig en stor glæde for mig at skulle finde på stærke og skræmmende plots.
Julie
Hastrup, november 2018.