Derfor skriver jeg:
»Intentionen bag de komplekse kompositioner jeg har arbejdet med i STOF, FORCE MAJEURE og MORFEUS, er et
ønske om at læseren selv skal finde vej gennem værket. Et værk er en verden, og kompositionsformen i de tre bøger er en eksistentiel, eller måske ligefrem eksistentialistisk pointe: Man må færdes i værket
som man færdes i verden; og uanset om man bevæger sig frygtsomt eller sorgløst, nysgerrigt eller skeptisk, systematisk eller flanerende, er valget den afgørende handling. Og man må selv træffe det. Ethvert valg har konsekvenser.
Ikke at vælge har også konsekvenser. Uanset hvad man gør, går man glip af meget, måske det meste. Man mister undervejs, men finder også. Man genfinder og vokser, genfinder og går i stå. Det hænger alt
for godt sammen, det hænger slet ikke sammen, det hænger akkurat sammen hist og her. Man må selv finde ud af det.
Det afgørende er altså kompositionen, syntaksen, selve den måde stoffet
arrangeres på – i et værk, et digt, en sætning. Man vil, i både den meta- fysiske, den eksistentielle og den politiske betydning af dette ord, kunne udlede et verdensbillede af syntaksen, af kompositionen.«
Niels Lyngsø (Citat fra artikel i tidsskriftet Spring, 2008).