Jens Christian Grøndahl

Om forfatteren

Foto: Thomas A.

(1959)

Forfatterdebut: 1985 (Kvinden i midten)

Med sin helt unikke og formidable evne til at fremstille eksistentielle konflikter og psykologiske relationer har Jens Christian Grøndahl manifesteret sig som én af nyere tids mest toneangivende stemmer i dansk prosa. Han kom til verden i en forstad til København, hvor han i 60'erne voksede op sammen med sine to yngre søskende. Efter sin studentereksamen fra N. Zahles Gymnasium fulgte studier i filosofi ved Københavns Universitet, men skiftede til Den Danske Filmskole, hvorfra han i starten af 80'erne afsluttede uddannelse som filminstruktør. Han fik sin debut som eksperimenterende prosaist med den realistiske roman Kvinden i midten i 1985, men har i dag et stort internationalt anerkendt forfatterskab bag sig, der med tiden er blevet udgivet i mere end 30 lande og som findes i forbindelse med toneangivende kritiker- og bestsellerlister verden over. Blandt sine helt store kilder til inspiration er franske forfattere som Marcel Proust, Patrick Modiano, Claude Simon og Alain Robbe-Grillet. Parallelt med sit forfattervirke har han blandt andet været tilknyttet kulturtidsskriftet Fredag som medredaktør fra 1990-91 og var vicepræsident for dansk PEN i perioden 1995-98. Han er foruden litterære priser som Otto Benzons Forfatterlegat, Herman Bangs Mindelegat og De Gyldne Laurbær ligeledes blevet tildelt Statens Kunstfonds livsvarige ydelse, samt den franske orden Chevalier dans l'Ordre des Arts et des Lettres for sit store bidrag til skønlitteraturen i Frankrig. Privat er Jens Christian Grøndahl bosat i henholdsvis København og Skagen og har af flere omgange i lange perioder opholdt sig i Rom. Han er gift med kunsthistorikeren Anne Vibeke Vad, med hvem han har to voksne døtre.

Derfor skriver jeg:

»Jeg ville sige noget om livet og får sagt noget om min tid og mine steder. Indeni er jeg stadig alene, skønt jeg udenpå er forfatteren til bøger, som fremmede læsere er så venlige at tage til sig og genkende sig selv i. Jeg er alene, mens jeg skriver, selv om litteratur trods al stil er kommunikation. Det er ikke læserne, jeg skriver til, og dog skriver jeg for at blive læst. Jeg kommunikerer ikke bare i sproget, men også med det. Speak, Memory kaldte Nabokov sine erindringer, og henvendelsen var ikke bare en projicering, en litterær iscenesættelse. Allerinderst er man både alene og umælende, idet man leder efter ordene i sit eget mørke. Tal, sprog. Fortæl mig alt det, jeg ikke troede, at jeg vidste om, hvordan det er at være lige her, netop nu.«

Jens Christian Grøndahl (Citat fra essaysamlingen Den sibiriske måne, 2013).

Udvalgte litteraturpriser:

1995: Herman Bangs Mindelegat

1998: De Gyldne Laurbær. Lucca

2002: Drachmannlegatet

2003: Danske Banks Litteraturpris

2007: Søren Gyldendal Prisen

Udvalgt bibliografi:

2012: Før vi siger farvel (roman)

2016: Tit er jeg glad (roman)

2018: Europa er ikke et sted (essays)

2020: Dage som græs (noveller)

2022: Fra i nat sover jeg på taget (roman)

Links om forfatteren:

Forfatterweb om forfatteren. [klik her]

International forfatterbibliografi (bibliografi.dk). [klik her]

Litteraturpriser.dk om forfatteren. [klik her]

Litteratursiden om forfatteren. [klik her]

Gensyn og genoplevelse (2000).

Anmeldelse af romanen Virginia.

Af Bent Windfeld, Kristeligt Dagblad.

»»»

Undervejs i et nyt lys (2002).

Anmeldelse af romanen Et andet lys.

Af Karin Johansen, Kristeligt Dagblad.

»»»

Velklædt længsel (2006).

Anmeldelse af romanen Røde hænder.

Af Lilian Munk Rösing, information.

»»»

Mesterlig roman om kvinder og mødre (2008).

Anmeldelse af romanen Fire dage i marts.

Af Jens Andersen, Berlingske.

»»»

At ville hinanden (2010).

Anmeldelse af romanen Det gør du ikke.

Af Lars Handesten, Kristeligt Dagblad.

»»»

På sporet af sig selv (2010).

Anmeldelse af erindringsbogen Om en time springer træerne ud.

Af Mai Misfeldt, Berlingske.

»»»

Mere en prøvelse end stor kærlighed (2012).

Anmeldelse af romanen Før vi siger farvel.

Af Kathrine Lilleør, Berlingske.

»»»

En knudemands ensomhed (2014).

Anmeldelse af romanen Jernporten.

Af Marie Louise Kjølbye, Information.

»»»

En stilsikker monolog fra en efterladt kvinde (2016).

Anmeldelse af romanen Tit er jeg glad.

Af Jørgen Johansen, Berlingske.

»»»

Jens Christian Grøndahl gør det endnu engang ikke let for sig selv i ny essaybog (2018).

Anmeldelse af essaybogen Europa er ikke et sted.

Af Peter Nielsen, Information.

»»»

Grøndahl giver fuckfingeren til autofiktionen i sin nye roman ’Inde fra stormen’ (2019).

Anmeldelse af romanen Inde fra stormen.

Af Peter Nielsen, Information.

»»»

Venskab med verden (2020).

Anmeldelse af novellesamlingen Dage som græs.

Af Klaus Rothstein, Weekendavisen

»»»

En chance til (2022).

Anmeldelse af romanen Fra i nat sover jeg på taget.

Af Klaus Rothstein, Weekendavisen.

»»»

Apokalypsen er ikke en myte (2023).

Anmeldelse af essayet Synger for ravn og ræv.

Af Anne Sophia Hermansen, Weekendavisen.

Interview med forfatteren i anledning af romanen Et andet lys.

Interview fra Berlingske (2002). [klik her]

»»»

Interview med forfatteren om romanen Røde hænder.

Interview fra Information (2006). [klik her]

»»»

Interview med forfatteren i anledning af romanen Fire dage i marts.

Interview fra Berlingske (2008). [klik her]

»»»

interview med forfatteren i anledning af erindringsbogen Om en time springer træerne ud.

Interview fra Politiken (2010). [klik her]

»»»

Interview med forfatteren i anledning af romanen Før vi siger farvel.

Interview fra Information (2012). [klik her]

»»»

Interview med forfatteren om romanen Jernporten.

Interview fra Berlingske (2014). [klik her]

»»»

Interview med forfatteren om romanen Vejen til Betlehem.

Interview fra Kristeligt Dagblad (2015). [klik her]

»»»

Interview med forfatteren om essaybogen Europa er ikke et sted.

Interview fra Kristeligt Dagblad (2018). [klik her]

»»»

Interview med forfatteren i anledning af novellesamlingen Dage som græs.

Interview fra Kristeligt Dagblad (2020). [klik her]

Forfatterprofilen er senest opdateret den 15.01.2024.


Copyright © 2022